Forum: Åpent forum

Sosiale medier

Jeg inviterte vidundermannen Even Sandvold Roland til å holde foredrag for IKT Grenland ARENA 24. sep. Hele foredraget hans ligger nå ute på nett. Det var 40 intense minutter med glimrende oppdatert og jordnær informasjon om hva weben er blitt og hvordan den kan brukes til å nå ut til massene med et budskap.

Dette ønsker du bare ikke å gå glipp av.

I november får IKT Grenland ARENA besøk av Google sjefen. Ja, møtet er gratis. Bli med!

Å skape noe sammen

Jeg hørte for en tid tilbake en såkalt velrenomert ekspert uttale seg om familielivets gleder. Hans påstand var: “Det er svært få aktiviteter som bygger et forhold mer enn det å skape noe sammen”. Og la meg legge til; jeg tror han har helt rett. I familien kan man jobbe sammen i hagen, ta oppvasken eller bygge sandslott når vi ferierer. Svarene er sånn passe enkle og nesten opplagt. Hva med forretningslivet? Er det like opplagt her? Hva skal vi skape? Hvordan gjør man det?

Jeg lar meg inspirere av daglige eksempler på samarbeid i IKT Grenland. Ja, jeg er heldig. Jeg sitter i hjertet av nettverket og observerer hyppige tilfeller av samarbeidsaktiviteter. Det som er spesielt spennende er at nesten uten unntak viser det seg – mener jeg, da – at slike initiativ har langsiktig effekt. Vi ser dette på to plan:

1) På forholdet mellom de menneskene som samarbeider og 2) på langsiktig fakturering.

Er ikke dette noe vi alle ønsker mer av? Jo, det er klart det. Likevel viser det seg for mange å være vanskelig å samarbeide. Det krever et slags høyere nivå av emosjonell intelligens, spør du meg. Jeg påstår ikke å være mer intelligent, la meg si det med det samme. Jeg er bare så heldig å ha opplevd det så mange ganger at jeg er i ferd med å bli overbevist… Samarbeid funker, asså! (Fortell meg noe nytt! ;-)

“Online Collaboration”

La meg dele to konkrete tilfeller av online samarbeid som særlig inspirerer meg, og så kan jo du sikkert finne lignende tilfeller som eksisterer “der ute”.

Det første eksemplet jeg vil trekke frem er Partnerportalen til ELAN. Den muliggjør deling av ressurser på en enkel og smart måte. Hvem har vel ikke vært i en situasjon der man plutselig har enten for mye eller for lite å gjøre? Det skjer hele tiden. Faktisk ville jeg påstå at slik er det 80% av tiden. 20% av tiden er arbeidsbelastningen og pågangen akkurat passe. Da er det smart å kunne utbalansere tilbud og etterspørsel på tvers av bedrifter. Det er DETTE partnerportalen til ELAN gjør. (Du får unnskylde meg når jeg trekker frem bare ett isolert eksempel så konkret og på denne måten. Kanskje det finnes bedre måter å gjøre det på..?)

Mitt andre eksempel er trukket fra egne lommer. Da jeg var en del av “eZ Crew” i eZ Systems utviklet vi et enkelt rammeverk for samfinansering av alle slags prosjekter. Konseptet ble kalt Open Funding og har et nesten ubegripelig potensiale. Alt fra teknisk utvikling til oversettelse av bøker ble lagt ut til felles budgivning, dvs bud for å bidra til gjennomføring, ikke bud som utkonkurrerer hverandre. Tenk om flere prosjekter kunne bli igangsatt på denne måten. Pur tilbud-etterspørsel, tenk det! Prosjekter som får finansiering er liv laga. Prosjekter som ikke fullfinansieres visner og dør fordi de ikke har livets rett. Kult!

Så, spørsmålet er jo ikke om samarbeid funker. Spørsmålet er: Hva skal vi samarbeide om og hvordan skal vi gjøre det? Vi bidrar gjerne til å besvare dette hvis du føler at det frister å gjøre mer av det ;-)

Les også: Oj, hvis jeg hadde visst det, hadde jeg jo…

Les også: Et nettverk for å hjelpe hverandre

Følg Vidar Top og IKT Grenland aktivitet på Twitter

Detaljer vedr kveldsmøte 26. mars

Sjekk det fantastiske programmet for kveldsmøtet i mars måned.

Åpen?

I nettverket IKT Grenland liker vi å tro at vi er åpne. Åpne for nye medlemmer, åpne for nye meninger, åpne for nye løsninger og åpne… åpne for det meste.

Hvis du har opplevd nettverket på noen som helst måte, finnes det måter vi kan åpne oss opp enda litt mer på en positiv måte? Ja, så tar vi gjerne i mot dine innspill her.

Kommer det ingen svar går vi med dette ut i fra at det går ganske bra, så langt ;-)

Annonse